fredag 6 mars 2009

Bråk i äktenskapet

Hej!
Fick ett mail från en kille vid namn "Berra 43". Han är trött på bråken med sin fru.
Han skriver att de bråkar flera gånger i veckan. Ofta äger grälen rum framför deras barn vilket gör honom ledsen och frustrerad. Fast han vet att det inte är bra för barnen kan han (de) inte hejda sig, gå undan och ta det vid ett senare tillfälle.
Berra undrar vad man kan göra åt detta och om andra också håller på detta vis?

Nedan kommer mina tankar och tips kring detta.

Att se sig själv ur partnerns synvinkel
Under olika perioder i mitt förhållandeliv har jag ställt mig samma fråga som Berra och något som brukar/brukade hjälpa mig är följande övning.

Lägg dig ner bekvämt, slut ögonen och ta ett djupt andetag. Håll andan och andas ut. Andas in genom munnen och ut genom näsan. Gör detta 5 gånger för att bli avslappnad och fokuserad. Tänk endast på din andning.

Gå nu med dina tankar igenom hela kroppen bit för bit. Fokusera på din arm. Spänn musklerna i den och slappna av. Fokusera på ditt ben. Spänn och slappna av osv.
När du gått igenom hela kroppen känner du dig lugn och avslappnad.
Fokusera nu på din andning igen i ett par minuter.

Föreställ dig sedan att står i ditt kök och grälar med din fru. Du skriker nedlåtande adjektiv till henne och du är arg. Känn de känslor du då brukar få och tänk på allt det du brukar säga henne och på hur du känner dig.

Ta sedan dig i dina tankar till dörröppningen där du står och ser på dig själv och din fru.
Vad säger ni, hur står ni, vad förmedlar ni till varandra? Vad är det ni egentligen vill säga varandra? Vad känner du när du ser det utifrån?

Ta dig sedan i dina tankar in i din fru.
Vad tänker hon, vad känner hon. Ilska? förtvivlan? En känsla av hopplöshet, rädsla, bitterhet? En ledsen känsla över att hon säger dumma saker till dig. Saker hon ångrar direkt hon säger dem? En sorg över att hon inte når fram till dig och att hon inte har förmågan att kontrollera sina känslor? Känner hon att du förminskar henne? Känner hon igen situationen från när hennes pappa skällde på henne och gav henne orättvis kritik?
Vad vill hon mest av allt egentligen?
Känn efter vad dina ord gör med henne och vad hon egentligen vill att du ska säga och göra. Vill hon bli förstådd och lyssnad på? Vill hon egentligen ha en kram? Vet hon att hon har fel men kan inte medge det för att du är så jävla dryg? Har hon ångest/menstruation eller andra jobbiga känslor som projiceras över på dig?

När jag gjort denna övning har jag fått bättre förmåga att förstå min partner och därmed kunnat se saken ur hennes perspektiv och därigenom även kunnat förhålla mig lugnare och mindre offensiv vilket gjort att bråken blivit mer konstruktiva och inriktade på sakfrågor.

Då det är svårt att ligga ner, blunda och läsa samtidigt, kan jag rekommendera att du ber din partner instruera dig (genom att läsa det ovan skrivna) för att sedan byta position med henne. Bara det faktum att ni gör övningen tillsammans resulterar i att Ni kommer en bit på vägen!

Lycka till Berra!
Q-ratorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar